Köpvillkor hos TrädgårdSmart i Sverige

Villkoren som gäller för alla produkter och tjänster som finns i vår internetbutik och för de varor och tjänster som säljs vid hembesök.

Följande köpvillkor gäller från 2018-03-29

Som konsument som handlar hos TrädgårdSmart i Sverige omfattas du av KonsumentköplagenKonsumenttjänstlagen och lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med TrädgårdSmart i Sverige.

Priser och frakt

Aktuella priser på produkter lämnas på TrädgårdSmart kan uppdateras utan förbehåll. Priserna anges i SEK och inkluderar moms. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.

Eventuell fraktkostnad samt vilka fraktalternativ som finns att tillgå anges i kassan. Dessa varierar beroende på vilka produkter ordern består av.

Transportalternativ vid leverans från vår internetbutik

Transportalternativ samt total leveranstid beror på vilken produkt du önskar köpa samt var du bor. Varor med extra tjänster eller abonnemang samt produkter märkta med beställningsvaror levereras normalt inom 14 arbetsdagar, oavsett leveranssätt.

Brev och postpaket

Skickas direkt till din hemadress och avser produkter av mindre vikt och volym. Levereras inom 14 arbetsdagar. Skickas till närmaste uthämtningsställe och avser lite större produkter.

Leveransförsening

Vid eventuell försening blir du kontaktad med information om anledning samt ny leveransinformation. Vi erbjuder er då att välja mellan att fortsätta köpet, välja nytt leveransdatum eller att avbeställa ordern med full återbetalning.

Skada vid leverans

TrädgårdSmart besiktigar varje försändelse innan den skickas eller leveras ut till dig. Skulle varan mot förmodan vara skadad när den anländer åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. Om din leverans är transportskadad behöver du göra en reklamation till oss, snarast möjligt, inom skälig tid. Som skada räknas både synliga och dolda skador, vilket innebär att du behöver avemballera (ta ur produkten ur dess förpackning) och inspektera godset noggrant. Tänk på att behålla allt emballage (produktens förpackning) vid transportskada. Detta för att transportören skall kunna besiktiga godset inklusive emballage. TrädgårdSmart ansvarar även för fel som har uppstått innan transporten.

Beställning

När du har genomfört en beställning sänder våra system automatiskt eller manuellt ut en beställningsbekräftelse till din e-post. Det är i samband med att vi skickar produkterna till dig som du också får ditt kvitto tillsänt via e-post. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den, och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Skulle varan vara slutsåld kontaktar vi dig med ett eventuellt alternativ till det du hade beställt.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om produkten du beställt har sålt slut.

Företagsköp

När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. 

Betalning

Samtliga priser är inklusive lagstadgad moms. Du kan välja mellan de betalsätt som presenteras i kassan. För att minimera risken för oauktoriserad åtkomst är alla betalningsuppgifter krypterade. När vi har mottar din beställning görs en reservation på beloppet för att säkra att det finns  tillräckliga medel till att täcka köpesumman och fullfölja transaktionen. Om reservation inte kan göras, förbehåller vi oss rätten till att avbryta beställningen. Du får då information om detta.

Om du använder kort, PayPal eller direktbank som betalsätt blir du debiterad när vi bekräftar din order och leverans är påbörjad hos oss. Detta gäller även vid beställning av produkter som för tillfälet inte finns i lager, eller har releasedatum längre fram i tiden.

Om du inte hämtar ut din beställning, och produkterna blir returnerade till oss dras ett belopp om 150:- samt kostnad för returfrakt för att täcka våra utlägg.

Om du väljer faktura som betalsätt skickas denna per e-post när ordern har levererats ut från vårt lager, med ett förfallodatum 10 dagar från leveransdatum. Vänligen kontrollera att du uppgett rätt e-postadress, samt att e-posten inte hamnat i ditt spam-filter. I samband med beställning mot faktura görs en kreditkontroll. Du får en kopia av kontrollen tillsänt per brev till din folkbokföringsadress. En fakturaavgift tillkommer vid beställning mot faktura. Denna avgift framgår både i kassan samt på fakturan. Vid godkänd kreditkontroll blir varorna levererade till din folkbokförda adress.

Vid val av delbetalning som betalsätt signeras ett vilkorsavtal av dig under betalningsprocessen. Detta avtal gäller mellan dig och vår finansieringspartner. Kontohavaren är införstådd med att kontot belastas med ränta och uppläggningsavgift samt att detta är kostnader som tillkommer utöver det som visas i orderöversikten på hemsidan. Dessa kostnader visas istället hos vår finansieringspartner. Inbetalning till kontot ska göras varje månad i enighet med de villkor som signeras med finansieringspartnern under köpprocessen. Vid för sen inbetalning till kontot belastas detta med förseningsavgift.

Se även våra betalningsvillkor.

Personuppgifter och sekretess

När du loggar in på vår sida, eller så snart du går vidare till kassan, krypteras all information. För att kunna genomföra ett köp behöver du vara registrerad och du får tillgång till en egen profil, där information om dina köp finns. För TrädgårdSmarts behandling av personuppgifter gäller TrädgårdSmart vid var tid gällande integritetsskyddspolicy.

Service och reparation

Vi vill göra dig uppmärksam på att mjukvarufel, vätskeskador, yttre åverkan samt annan form av handhavandefel inte täcks av garanti eller reklamation. Om felet ligger utanför lagens ramar, eller vid avslag av kostnadsförslag, kan det tillkomma en kostnad för frakt och undersökning.

Reklamation

Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de ska, samt att de har förväntade egenskaper.

Önskar du göra gällande fel i beställd vara ska du inom skälig tid från att felet upptäcktes, eller borde ha upptäckts, kontakta TrädgårdSmart via telefon, e-post. Reklamation får inte ske senare än 3 år efter mottagandet av en vara.

När varan returnerats, kontrollerats och reklamationen godkänts kompenserar TrädgårdSmart dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen (1990:932) genom reparation av befintlig produkt, genom en ny likvärdig produkt, prisreduktion eller genom att du återfår din betalning för produkten (inkl. eventuella övriga kostnader).

TrädgårdSmart kontrollerar, testar insända eller inlämnade varor i enlighet med den felbeskrivning som du uppgivit, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt. Om varan befinns vara felfri eller utsatt för en yttre åverkan debiteras en avgift för felsökning och frakt för att täcka TrädgårdSmarts kostnader.

Garanti

Utöver reklamationsrätt så lämnar TrädgårdSmart 2 års garanti på Robomow robotgräsklippare och 1 år på övriga produkter och fabrikat när det anges, vissa undantag så som förbrukningsartiklar exempelvis batterier har en kortare garanti på ett år, se instruktionsboken för mer information. Garantin är frivillig att lämna men reklamationsrätten är lagstadgad och gäller alla produkter. Den största skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att under reklamationstiden så ligger bevisbördan hos konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt.
Definationen av ett ursprungligt fel är att felets funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet samt inte bero på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan exempelvis tapp- eller vätskeskador. På www.riksdagen.se kan du läsa lagen i dess helhet under länken ”Svensk författningssamling”.

Garanti och reklamation vid företagsköp

Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köpstillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. TrädgårdSmart lämnar 1 års garanti, 2år på Robomow robotgräsklippare (dock ej batteri som är en förbrukningsvara) och 2 års reklamationsrätt till företagskunder.

Reparationstid

Beräknad reparationstid är 2-3 veckor. TrädgårdSmart strävar efter effektivitet och genomför reparationer så snabbt som möjligt. Om det skulle bli nödvändigt att reparera en produkt två gånger och samma fel uppstår en tredje gång, kan du efterfråga en hävning av köpet. Om du ändå skulle vilja reparera produkten eller byta till en ny tillsvarande produkt är detta också möjligt.

Låneprodukt

Om du har behov av att låna en produkt under eventuell reparation så försöker vi alltid hjälpa till genom att låna ut en produkt med likvärdiga funktioner. Tillgången på låneprodukter kan variera och vi kan inte garantera att du får låna en identisk produkt.

Tvist

Som konsument kan du vid en eventuell tvist hänvisa denna till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). TrädgårdSmart har som policy att följa ARN:s rekommendationer. Du kan kontakta ARN antingen via deras hemsida www.arn.se eller på adress:

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Vid gränsöverskridande konsumenttvister kan du få tillgång till alternativ tvistlösning via den europeiska online-plattformen för tvistlösning som nås via denna länk http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Du kan kontakta oss angående en tvist via info@trädgårdsmart.se

Vi påminner dock om att du via TrädgårdSmart endast kan beställa varor till adresser inom Sverige samt endast betala med kort utfärdade av svensk bank.