Uppstart av robotgräsklipparen
Uppstart av robotgräsklippare på våren inför nya säsongen kan bli en överraskning om du inte har gått igenom vår checklista efter vinterförvaringen. I det här inlägget delar vi med oss av de mest vanligaste problemen som våra kunder behöver hjälp med.
Vår checklista, Uppstart av robotgräsklippare
Är robotgräsklipparen rengjord?
En robotgräsklippare som är ständigt nära marken blir ofta hembesökt av sniglar, möss, insekter och en massa annat kryp. Mycket av detta hamnar under kåpan till robotgräsklipparen tillsammans av gräsrester och pollen.
Efter eller i samband med vinterförvaringen av robotgräsklipparen rengör du klipparen innan uppstarten av robotgräsklipparen. Börja med att lyfta av chassit/kåpan till robotgräsklipparen och rengör roboten med en trasa och borste innan du går vidare med underredet av klipparen.
En väl rengjord robotgräsklippare förlänger livslängden på den eftersom smuts och insekter kan skada delar av på robotgräskliipparen.
- Rengör robotgräsklipparen
Rengöring av robotgräsklippare
- Dammsug eller borsta av robotgräsklipparen
- Använd tryckluft om du har tillgång till det
- Fukta ingrodd grässaft med ett miljövänligt rengöringsspray
- Torka av alla delar med en fuktad trasa
- Polera upp alla plastdetaljer med någon form av plastpolish
Nya knivblad till robotgräsklipparen?
Visste du att slöa knivar skadar gräset mer än vad det gör nytta? Är knivbladen till robotgräsklpparen slöa så blir gräsets toppar fransiga eftersom gräsets slås av. Det gör att gräset blir mer mottaglig för sjukdomar och gräsets toppar blir bruna och fransiga.
Däremot om du har skarpa knivar till robotgräsklipparen så klipper robotgräsklipparen av grässtråna med ett fint knivsnitt. Det gör att grässtrået läker snabbare och håller sig friskare.
Kontrollera robotgräsklipparens knivar under hela säsongen. Är de slöa så ska de bytas ut och ju större gräsyta som den klipper så behöver knivbladen bytas ut desto oftare.
- Byt knivblad till robotgräsklipparen
Senaste programvaran?
Nya modeller av robotgräsklippare får sina programvaror uppdaterade med automatik. Däremot behöver äldre modeller uppdatera sina programvara via en återförsäljare. Har din robotgräsklippare fungerat som den ska och du är inte i behov av nya funktioner så behöver du oftast inte uppdatera programvaran. Kontrollera med återförsäljaren vad en uppdatering gör till din robotgräsklippare innan du lämnar in den för programvaruuppdatering.
- Uppdatera programvaran till robotgräsklipparen
Fungerar appen till robotgräsklipparen?
Det är säkert ett tag sedan du använde appen till robotgräsklipparen. Det kan ha hänt en del efter senaste inloggningen såsom att du har bytt telefon, glömt lösenordet för inloggningen eller att appen behöver uppdateras.
- Kontrollera appen till robotgräsklipparen
Finns det någon kraft kvar i batteriet?
Lämnade du robotgräsklipparen till vinterförvaring fulladdad så brukar det vara lite kraft kvar i batterierna. Däremot om batteriet var tom inför förvaringen så kan det bli problem att få igång laddningen. I sådant fall så kan det krävas flera dagar av laddning för att väcka liv i robotgräskliipparens batteri.
Får du inte igång batteriet till robotgräsklipparen trots flera dagars laddning så behöver du troligtvis byta batteriet till ett nytt. Ett batteri mår inte bra om det blir helt urladdat så till nästa vinterförvaring är det bra om du underhållsladdar robotgräsklipparen någon gång under vintern.
- Kontrollera att batteriet har laddning kvar
Laddar robotgräsklipparen i laddstationen?
Om inte robotgräsklipparen laddar i sin laddstation så kan det vara fel på batteriet eller att det är helt tomt. Om inte batteriet tar emot laddning trots flera dygns av laddning så är det inget annat än att byta ut batteriet till robotgräsklipparen.
Ett väl underhållet batteri har en livslängd på 3-6 år beroende på hur mycket den körs. Har du köpt en robotgräsklippare som är överdimensionerad för dina gräsytor så kan du räkna med en längre livslängd på batteriet.
- Byt ut batteriet vid behov
Är begränsningskabeln hel?
När laddstationen är väl tillbaka på plats och med signalkablarna inkopplade så vill du att laddstationen lyser grönt. Grattis om lampan lös grönt! Allt annat än grönt är inte bra och det betyder att du antingen inte har kopplat in begränsningskablarna till robotgräsklipparnas laddstation rätt eller att det är kabelbrott på slingan.
Beroende på vilket fabrikat på robotgräsklipparen så indikerar den ingen slingsignal olika vilket i själva verket innebär att kabeln troligtvis är av.
Signal vid kabelbrott, ”ingen slingsignal”, beroende på fabrikat:
- Husqvarna Automower, Gardena – blinkande blått
- Robomow – blinkande rött
- AL-KO – snabbt blinkande orange
- Honda Miimo – blinkande gult
- Kontrollera lampan till laddstationen

Är robotgräsklipparens körschema rätt?
Robotgräsklipparens körschema kan ha blivit utraderat i samband med en större programvaruuppdatering vilket gör att du bör kontrollera att körschemat för din robotgräsklippare är oförändrad.
- Kontrollera robotgräsklipparens körschema
Checklista:
Uppstart av robotgräsklippare
Kontrollera att du har följt nedanstående punkter innan du startar upp robotgräsklipparen på våren.
- Har du rengjort robotgräsklipparen?
- Är batteriet okej?
- Är begränsningskablarna inkopplade till laddstationen?
- Finns det ström till laddstationen?
- Är signalkablarna hela?
Frågor och svar
Här nedan får du svar på de vanligaste frågor vi brukar få i samband med uppstart av robotgräsklipparen efter vinterförvaringen.
- Kontrollera att robotgräsklipparen är påslagen (ON)
- Finns det ström fram till laddstationen?
- Om robotgräsklipparen indikerar ”Ingen slingsignal” så är det troligtvis kabelbrott på signalkabeln
- Kontrollera att roboten är påslagen (ON)
- Sätt roboten på laddning under flera dagar
- Eventuellt behöver batteriet bytas ut om den är helt tom
- Kontrollera att begränsningskablarna är inkopplade
- Se över installationen och försök hitta kabelbrottet
- Laga eventuella kabelbrott med ett skarvdon
Kontakta oss eller din återförsäljare och be om hjälp!
Behöver du hjälp med uppstarten av robotgräsklipparen?
När säsongen väl är igång så är vi väldigt uppbokade och det kan vara svårt att få snabb hjälp. Därför ska du kontakta oss tidigt och helst innan säsongstart om du behöver hjälp med uppstarten av robotgräsklipparen.
Du bokar enkelt en tid via vår bokningskalender, eller så kontaktar du oss per mail eller telefon.
E-post: [email protected]
Telefon: 010-214 61 50
Hur användbart var det här inlägget?
Klicka på en stjärna för att betygsätta den!
Genomsnittligt betyg 0 / 5. Antal röster: 0
Inga röster än så länge! Snälla var den första att betygsätta detta inlägg.
Vi beklagar att det här inlägget inte var användbart för dig!
Låt oss förbättra det här inlägget!
Berätta för oss hur vi kan förbättra det här inlägget?
0 Kommentarer